Sök efter recept

Vegofärs och hirsgratäng med pizzatopping

Spara Spara
Skriv ut Skriv ut

Instruktioner

Skölj hirsen noggrant först helt i kallt vatten och sen åter i varmt vatten. Detta för att få ut beskan. Lägg hirsen i en form med olivolja och buljong. Grädda i ugnen på kombi 175-200° i ca 25 min tills all vätska har sugits upp.

Under tiden fräs paprikapulver i olivolja och tillsätt lök och tomatpuré. Efter ca 2 min tillsätt morötter, krossade tomater, salt och peppar. Låt det koka ihop till en god sås.

När hirsen är färdig bred ut ett lager med Vegofärs och toppa sedan med tomatsås. Strö över gratängost och krydda sist med oregano. Gratinera i ugnen till osten har blivit gyllenbrun och fin.

Servera gärna med hemmagjord tzatziki gjord på turkisk yoghurt, riven gurka och vitlök.


En portion/tallrik:
Hirsgratäng 340g
Tzatziki 50g

Näringsvärde per portion

Tänk på att eventuella näringsvärden och klimatberäkningar kan förändras om ingredienser tas bort, adderas eller ersätts av andra produkter.
Protein
27g Protein
Kolhydrater
42g Kolhydrater
Fett
20g Fett