Sök efter recept

Vegetarisk lasagne på Anamma vegofärs med en mustig tomatsås och keso

Spara Spara
Skriv ut Skriv ut

Instruktioner

1. Hetta upp olivolja i en panna

2. Tillsätt den hackade gula löken. Låt den bli mjuk

3. Häll i tomatpurén, krossade tomater, buljong, honung och vatten

4. Koka upp och låt sedan puttra under minst 20 min

5. Sätt ugnen på 175°C, smörj ett bleck till lasagnen

6. Blanda samman keso, crème fraiche och basilika i en skål. Ställ åt sidan

7. När tomatsåsen kokat klart, smaka av med sambal oelek och övriga kryddor, det ska vara styrka i såsen

8. Blanda i vegofärsen

9. Lägg ihop lasagnen, börja med ett lager av kesoblandningen i botten, därefter lasagneplattor, tomat- och färssås

10. Avsluta med kesoblandningen och ett lager gratängost

11. Gratineras ca 25 min eller tills plattorna är helt mjuka. De ska vara lite al dente när du tar ut lasagnen. Om den börjar bli mörk täck med folie. Serveras gärna med en god råkost

Efter din tacomiddag kanske du får lite färs över. Den passar då utmärkt att stoppa i en sådan här lasagne. Lasagnen mår bra av att stå till sig, och kan därför med fördel även ätas dagen efter tillagning. Lasagnen har fin balans av hetta och kompletteras med fördel med en c-vitraminboostad råkost beståendes av exempelvis rödkål, rivna morötter uppblandat i en fräsch vinaigrette.

Näringsvärde per portion

Tänk på att eventuella näringsvärden och klimatberäkningar kan förändras om ingredienser tas bort, adderas eller ersätts av andra produkter.
Protein
44g Protein
Kolhydrater
51g Kolhydrater
Fett
53g Fett